SOFAM - SOFAM PRIJS BESTE SOLO TENTOONSTELLING
Art on Paper

Woensdag  29  Augustus 2018

SOFAM PRIJS BESTE SOLO TENTOONSTELLING

Art on Paper 2018. Prijsuitreiking donderdag 6 sept. om 16u

SOFAM is verheugd de SOFAM Prijs voor beste Solo Tentoonstelling 2018 aan te kondigen op Art on Paper, de Brusselse beurs gewijd aan hedendaagse papier-gebaseerde kunst.

De winnaar wordt aangekondigd op 6 september om 16u in Art on Paper in Bozar. De prijs bestaat uit een som van 2000 euro en de winnaar krijgt een gratis SOFAM-lidmaatschap aangeboden.

De prijs en de jury
SOFAM onderstreept via artistieke acties het belang de erkenning van buitengewone artistieke prestaties. Het uitreiken van prijzen door een onafhankelijke jury bekroont niet alleen de winnaar, maar vestigt ook de aandacht op een gehele discipline. De zichtbaarheid van alle deelnemende kunstenaars wordt verhoogd, en het stimuleert het artistieke debat. Prijsgeld kan op eender welk moment in een carrière van een kunstenaar een belangrijke impuls geven voor het realiseren van nieuwe projecten. Vanuit de wens om creatieve processen steeds centraal te stellen, nodigt SOFAM elk jaar een evenwichtig panel uit van professionelen uit de kunstwereld, om vanuit hun gecombineerde expertise en ervaring tot een overwogen keuze te komen.

De leden van de jury voor de SOFAM Prijs op Art on Paper 2018 zijn:

Arpaïs Du Bois (B), kunstenares

Denis Gielen (B), directeur, MAC’s, Grand Hornu

Gwendolyn Grolig (B), Circle Fine Art insurance, verzamelaarster

Nav Haq (UK), senior curator, MUHKA

Nicolás Lamas (PE), kunstenaar, winnaar SOFAM Prijs 2017

Hana Miletić, (HR), kunstenares

De werken van Arpaïs Du Bois vullen een veelheid aan schetsboeken met markeringen in aquarel, inkten, en uitingen in krijt, van zinsdelen waarvan een bewustzijn uitgaat van de onstabiliteit die onder elk menselijk leven schuilt.

Haar maakproces biedt een intiem bezoek aan de domeinen tussenin, tussen weten en twijfelen. Du Bois exposeert in België en internationaal en haar werk werd gepubliceerd in meerdere monografieën. Sinds 2003 is zij docente op Sint Lucas School of Art in Antwerpen.

Denis Gielen is de directeur van het MAC’s, het Museum voor Hedendaagse Kunst van de Waals-Brusselse Federatie. Na zijn studies in wetenschappen heeft Gielen zijn aandacht gericht op de kunstwereld; hij werd kunstcriticus in de loop van de jaren 90. In 1999 vervoegde hij het team in MAC’s als directeur van publicaties en redacteur van Revue DITS, de uitgave van het museum. In datzelfde jaar werd hij assistent-directeur en stelde hij om. de tentoonstellingen Phantasmagoria van Tony Oursler, en I Know a Song to Sing on this Dark, Dark, Dark Night, van Patrick Guns samen. Denis Gielen werd aangesteld als directeur van het MAC’s in 2016.

Gwendolyn Grolig genoot een opleiding kunstgeschiedenis aan de ULB en de Universität Wien, om vervolgens een grondig inzicht te verwerven in de Europese kunstensector. 20 jaar lang was ze actief in de veilingwereld (Lempertz en Dorotheum) en sinds 2010 is ze professioneel actief als kunstverzekeraar. Zij beheert en ontwikkelt de Circles Fine Art Insurance portfolio wereldwijd. Grolig heeft een passie voor kunst en het samenbrengen van mensen in de kunstwereld, en ze verzamelt hedendaagse kunst ten persoonlijke titel.

Nav Haq is Senior Curator in het M HKA – Museum voor Hedendaagse Kunst in Antwerpen. Hij werkte eerder als curator tentoonstellingen in de Arnolfini, Bristol, en als curator voor Gasworks, Londen. Haq heeft monografische tentoonstellingen samengesteld met o.a. Shilpa Gupta, Imogen Stidworthy, Otobong Nkanga, en Joseph Beuys. Groepstentoonstellingen omvatten: 9th Göteborg International Biennial of Contemporary Art (2017); Energy Flash: The Rave Movement (2016); Don’t You Know Who I Am? Art After Identity Politics (2014); Superpower: Africa in Science Fiction (2012); en Contour Biennial 2007, Mechelen. In 2012 ontving hij de Independent Vision Award for Curatorial Achievement van Independent Curators International, New York.

Nicolás Lamas is de winnaar van de SOFAM Prijs voor Beste Solo Tentoonstelling op Art on Paper 2017. Hij heeft een vaardigheid om alledaagse objecten continu opnieuw uit te vinden, waardoor hun betekenis van dingen voortdurend verschuift. Zijn sculpturen gaan de ontologische bevraging voorbij, en stellen eerder onze interactie met de wereld en de media die ons informeren in vraag. Lamas heeft veelvuldig tentoongesteld in Peru, België en internationaal. Hij woont en werkt in Brussel.

Hana Miletić werkt in een waaier van media, waaronder gedrukt materiaal, teksten, sculpturen, textiel en performance. Naast haar opleiding als fotografe voeden haar studies in kunstgeschiedenis en genderwetenschappen haar kritische sensibiliteit die zij memorabel transponeert in driedimensionale kunstwerken. Haar recente solotentoonstelling Dependencies in het WIELS in Brussel, was opgebouwd rond werken die in Brusselse weefateliers werden gemaakt, in samenwerking met organisaties die werken met vrouwen uit een migratieachtergrond, zoals Miletić zelf.