SOFAM - Algemene Vergadering, presentatie Sarah Smolders, receptie
Sarah Smolders, Studio Floor, 2016. Lakverf, acrylverf, olieverf, spuitverf, vernis op doek, metalen kader, 196,5 x 122,3 cm.
SOFAM - Algemene Vergadering, presentatie Sarah Smolders, receptie
Sarah Smolders, Studio Floor, 2017. Gips, acryl, olieverf, spuitverf, vernis op doek, metalen kader, 196,5 x 122,3 cm.

Woensdag  3  Mei 2023

Algemene Vergadering, presentatie Sarah Smolders, receptie

Maandag 15 mei, Europees Huis van de Auteurs

Alle SOFAM-leden zijn uitgenodigd om onze Algemene Vergadering bij te wonen op 15 mei vanaf 17u30. Na de gekende formele rituelen, zoals jaarlijks vereist door onze statuten en het Wetboek vennootschappen en verenigingen, heffen we samen het glas.

Ons lid Sarah Smolders zal een korte lezing geven over haar werk. We bieden aansluitend een buffet aan van kleine en heerlijke gerechten, met een drankje en livemuziek.

Dit wordt, kortom, een ontspannen moment van samenzijn. Sloot je recent aan als lid bij SOFAM, of kwam je nog nooit op de Algemene Vergadering? Kom dan zeker, zo leer je je beheersmaatschappij beter kennen.

Wees welkom!

De Raad van Bestuur en het SOFAM team

Programma en inschrijven

17:30  ontvangst
18:00  algemene vergadering
19:30  lezing Sarah Smolders
20:00 walking dinner met muziek

Sarah Smolders’ werk verkent — en grijpt in op — onze waarneming van de ruimtelijkheid. Zij werkt analoog en systematisch: elke keer weer ontplooit zich een beeld dat een dialoog aangaat met een specifieke (tentoonstellings)ruimte. Door middel van sculpturale, fotografische, of schilderkunstige ingrepen, brengt ze die plekken op een ander spoor, dat net naast de werkelijkheid lijkt te liggen, maar er evengoed mee samenvalt: een tussenruimte. Voor de groep werken Studio Floors draaide Smolders haar artistieke blik dan weer naar binnen, naar haar eigen werkruimte. Sinds 2011 maakt ze ieder jaar een 1:1 observatie van een deel van haar ateliervloer en noteert deze op canvas. Met dezelfde types verf vertaalt ze in schijnbaar accidentele markeringen de sporen die op de originele oppervlaktes te zien zijn. Door elementen van een plek handmatig te reproduceren probeert Smolders deze sporen of resten van 1 jaar artistieke activiteit vast te leggen. Met vegen, spikkels en strepen — de traditionele, schilderkunstige technieken die de illusie van het trompe l’oeil mogelijk maken — extrapoleert zij ook die technieken naar een hedendaagse, artistieke reflectie. Haar werken zijn een ontologische bevraging, en raken tegelijk het fysieke aan, in de verschuivingen die ze in onze visuele en tactiele waarneming teweegbrengt. En, door het bewust hanteren van mimesis, de realistische nabootsing, en de ontdubbeling, maakt zij het fenomenale potentieel van de schilderkunst zélf opnieuw en meer zichtbaar.

Sarah Smolders ontvangt een individuele SOFAM Beurs 2022 ter ondersteuning van haar artistieke praktijk.