Kunstwerkattest (KWA)


Vanaf 1 januari 2026 komen alleen houders van een attest voor werk in de kunsten van het type 'gewone' of 'plus' in aanmerking voor de forfaitaire kostenaftrek bij de berekening van de roerende voorheffing.
Wil je als auteur uitsluitend beroep doen op de fiscale maatregel en niet op het 'starter' of 'plus' kunstwerkattest? Working in the Arts (WITA) rolde hiervoor een vereenvoudigde procedure uit (zie onderaan).


Auteursrechten zijn slechts een onderdeel van de aanvraag voor het kunstwerkattest. Heb je vragen rond het kunstwerkattest, wat je mag indienen of hoe de aanvraagprocedure werkt?

Neem contact op met WITA.


Nieuwe situatie met betrekking tot de roerende voorheffing

De federale regering heeft besloten om de regeling voor forfaitaire aftrek van kosten op auteursrechten af te schaffen.

Voortaan komen alleen houders van een ‘gewoon’ kunstwerkattest van van een kunstwerkattest ‘plus’ in aanmerking voor de forfaitaire aftrek. ‘Starters’ vallen hierbuiten, evenals auteurs die hier geen aanspraak op het kunstwerkattest.

De regels die tot nu toe van toepassing waren

Voor het boekjaar 2025 (dat je in 2026 aangeeft) bedroeg het belastingtarief 15 % van de netto-inkomsten uit auteursrechten tot 75.360 €. Boven dat bedrag bedroeg het belastingtarief 30 %.

De toepassing van de forfaitaire kostenaftrek verliep als volgt :

•    50 % over de bruto-inkomsten uit auteursrechten tussen 0 en 20.100 €;

•    25 % over de bruto-inkomsten uit auteursrechten tussen 20.100 € en 40.190 €;

•    0 % boven 40.190 €.

Nieuwe maatregelen die met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026 van kracht worden

Het systeem voor de aftrek van forfaitaire kosten is uitsluitend voorbehouden aan auteurs die in het bezit zijn van een kunstwerkattest van het type 'Gewoon' of 'Plus'. Als je hieraan voldoet, kan de SOFAM de voorheffing dus op dezelfde wijze berekenen als voorheen.

Auteurs die in het bezit zijn van een 'starters'-attest of die niet over een kunstwerkattest beschikken, komen niet in aanmerking voor de forfaitaire kostenaftrek, maar zij kunnen bij het indienen van hun jaarlijkse belastingsaangifte wel de werkelijke kosten opgeven. In dat geval past de SOFAM een roerend voorheffing van 15% toe op de te betalen rechten.

Let op: bewaar vanaf nu alle bewijsstukken van kosten die je zou kunnen aanvoeren als werkelijke kosten om af te trekken bij jouw belastingaangifte 2027 (inkomsten 2026).

Vereenvoudigde aanvraagprocedure voor het kunstwerkattest (forfaitaire kostenaftrek)

Ben je auteur, wil je uitsluitend beroep doen op de forfaitaire kostenaftrek en wil je geen ‘starter’ of ‘plus’ kunstwerkattest aanvragen? Maak gebruik van de vereenvoudigde procedure. Zo wordt jouw administratieve last zoveel mogelijk verkleind en kan de Commissie van Working in the Arts (WITA) jouw dossier sneller behandelen.

Meer informatie over deze vereenvoudigde procedure vind je in ons nieuwsartikel.

Let op: een attest via deze vereenvoudigde procedure heeft uitsluitend betrekking op de fiscale maatregel. Je kan er dus bijvoorbeeld geen kunstwerkuitkering aanvragen. Wil je dit wel, kies dan niet voor deze vereenvoudigde procedure.



Heb je al een ‘gewoon’ of ‘plus’ kunstwerkattest
? Dien het zo snel mogelijk in bij SOFAM via ons formulier, zodat we rekening houden met de forfaitaire kostenaftrek bij de berekening van de roerende voorheffing wanneer we jouw auteursrecht uitbetalen.

Een kunstwerkatteste "starter" geeft geen recht op deze fiscale maatregel.


Vindt u niet het antwoord op uw vraag? Contacteer ons en wij antwoorden u zo spoedig mogelijk: info@sofam.be