SOFAM - NU IN HET FOMU ANTWERPEN
Paul Mc Cartney ©Herman Selleslags
SOFAM - NU IN HET FOMU ANTWERPEN
Herman Selleslags met op de achtergrond zijn iconische foto van Bobbejaan Schoepen. © FDM
SOFAM - NU IN HET FOMU ANTWERPEN
Snow (1960) ©the estate of Saul Leiter
SOFAM - NU IN HET FOMU ANTWERPEN
Uit de tentoonstelling Indivisible, New American Documents “Hand with Stars” ©Gregory Halpern

Maandag  14  November 2016

NU IN HET FOMU ANTWERPEN

Tot eind januari 2017 in het FOMU Antwerpen werk van Saul Leiter, kennismaking met het archief van Rik en Herman Selleslags en Braakland een experimentele ruimte voor fotografie.

Het archief van Rik en Herman Selleslags (250.000 stuks) inhoudende meer dan een halve eeuw beeldgeschiedenis, is sedert één jaar in het bezit van het FOMU. De tentoonstelling die nu loopt is een voorsmaakje met honger naar meer. We zien er werk van vader Rik die na wereldoorlog II het perswerk liet vallen om zich toe te leggen op product fotografie zelfs toen, al in kleur. Meer bekend nu, is het schitterende werk die Herman gedurende 50 jaar vooral voor het weekblad Humo maakte. Gezien het formaat van die publicaties in dit blad, was zijn werk vaak onderschat maar de fotografiewereld wist wel beter en daar zal het museum in de toekomst beslist een mooie tentoonstelling kunnen rond bouwen. Herman’s archief bevat reportages die hij maakte in binnen en buitenland waar hij beroemheden fotografeerde in alle disciplines naast zijn documentaire beelden van het dagelijks leven. Uitzonderlijk zijn de beelden die hij maakte in de popwereld met uitschieters van iconische foto’s van The Beatles en The Rolling Stones. Het museum nam de uitdaging aan om in de komende jaren alles wat in dit archief steekt te beschrijven, te herverpakken, te klasseren en zoveel mogelijk te digitaliseren. Vroeger sprak men van monnikenwerk !

De retrospectieve tentoonstelling van het werk van Saul Leiter (US, 1923-2013) is het bewijs dat fotografen die doorbraken in de jaren 40 en 50 van vorige eeuw, dikwijls zowel in de discipline van de schilderkunst als van de fotografie waardevol waren.  In een tijd waar de zwart-wit fotografie ook als artistiek expressie middel werd gebruikt was hij een van de eerste om dat met kleurfilm in zijn prille vorm te beoefenen. Hij was vooral een “straat” fotograaf die geobserveerd was door ramen en spiegels die een belangrijke rol speelden in zijn composities. Het kunstzinnig wazige en abstracte in zijn composities was uitzonderlijk in de fotografische inzichten van die tijd. Het museum laat naast dit werk eveneens een reeks schilderijen zien uit Leiter’s oeuvre met speciale aandacht voor zijn fijn beschilderde foto’s op een klein formaat.

Op de bovenste verdieping van het museum is “Braakland” een experimentele ruimte voor fotografie en visuele kunst die zeven maanden zal lopen.  De zaal is ingedeeld in 3 delen waar allerlei projecten zullen plaatsgrijpen gaande van tentoonstellingen, debatten en evenementen. Iedereen met een hart voor fotografie kan zijn project naar het museum brengen en er voor zorgen dat de ruimte er niet “braak” blijft liggen. (info : braakland.fomu.be) In dit kader is er op Braakland een derde van de zaal voorzien voor een tentoonstelling van drie Amerikaanse  fotografen  onder de naam “Indivisible, New American Documents “ die aspecten van hun hedendaagse cultuur laten zien en dit tot 29 januari 2017.   (FDM)

Stockverkoop in het museum.
Vanaf 9 tot en 18 december (maandag gesloten) is er in het museum een opruiming voorzien. Je vindt er allerlei fotoboeken, catalogi, posters, naslagwerken, magazines, postkaarten, kaders en gadgets. Met de eindejaarsfeesten in zicht kan dit een tip zijn.

Foto’s :

Paul Mc Cartney ©Herman Selleslags

Herman Selleslags met op de achtergrond zijn iconische foto van Bobbejaan Schoepen. © FDM

Snow (1960) ©the estate of Saul Leiter

Uit de tentoonstelling  Indivisible, New American Documents “Hand with  Stars” ©Gregory Halpern