December 2013

Marie-Françoise Plissart

Van portretten naar fotoromans, van het lichaam naar de architectuur, van boeken naar landschappen, van foto’s naar bewegende beelden: Marie-Françoise Plissart vangt een atmosfeer, een wereld, een plaats of een bijzonder moment en brengt ons de poëzie die ze erin ziet.

Ze slaagt erin om in haar werk het gemakkelijke exotisme te vermijden, en om de intensiteit van een ontmoeting of een moment in haar beelden over te brengen. Ze gebruikt fotografie als een medium dat altijd evolueert en zo kan ze zich steeds hernieuwen in wat ze zegt en toont.

Wanneer Marie-Françoise Plissart over haar fotografieaventuren vertelt, over haar ontmoetingen met mensen, huizen, landschappen, hier en elders, voelt men met haar de emotionele vibraties van de bijzondere ervaringen die zij deelt via haar beelden.

SOFAM - Marie-Françoise PlissartSOFAM - Marie-Françoise PlissartSOFAM - Marie-Françoise PlissartSOFAM - Marie-Françoise PlissartSOFAM - Marie-Françoise Plissart
        

    Bruxelles cover

    ©Marie-Françoise Plissart

    ©Marie-Françoise Plissart

    ©Marie-Françoise Plissart

    Théâtre de la Balsamine.©Marie-Françoise Plissart

    Gesprek met de auteur:

    Tania Nasielski : In je tentoonstelling ‘ Een wereld zonder einde’ kan je werk worden gelezen als een draad die zaken, plaatsen, beelden die geen zichtbare link hebben, verbindt. Nochtans, bestaat er een grote samenhang in je werk, alsof je trouw wilt blijven zowel aan je eigen gevoeligheid en tegelijkertijd ook aan de essentie van wat je fotografeert…

    Marie-Françoise Plissart : Dat is net wat ik probeer te bereiken. Hoe meer ik vooruitgang boek in mijn beroep, hoe meer ik zin heb om wat echt is vast te leggen, wat zich “echt” voor me bevindt, hoewel ik besef dat alles subjectief is en dat het ‘echte’ niet bestaat. Ik heb de indruk dat mensen de realiteit willen zien. Via programma’s als Photoshop kan de realiteit uiteraard worden getransformeerd, maar het gebeurt te vaak dat deze bewerkte beelden aan ons voorbijgaan, ons niet meer raken.

    Een foto verandert de wereld, de lens van het fototoestel wijzigt de werkelijkheid door het aantasten van perspectieven en proportie. Niets is vergelijkbaar met het menselijke oog, je moet de dingen altijd zelf beleven. Indien je de dingen zelf beleeft, doen de mensen, die de foto bekijken, dat misschien ook. Terwijl we lezen, ervaren we dingen. Daarom hebben we ook nood aan boeken.

    Wanneer ik een huis fotografeer, probeer ik het huis te tonen zoals het is, maar ook zoals ik het zie. Dat is tegelijkertijd afbeelden wat zich voor je bevindt, en ook jezelf. De werkelijkheid bestaat uiteindelijk alleen maar via de filter van een persoon.

    Je hebt in 2004 de Gouden Leeuw gekregen op de Architectuur Biënnale in Venetië voor het boek ‘Kinshasa, la ville imaginaire’[1]. Hoe ben je verbonden met architectuur ?

    M-F Plissart : Het gaat om een boek over Kinshasa, waarvoor ik heb samengewerkt met antropoloog Filip De Boeck en de tentoonstelling werd georganiseerd met architect en decorontwerper Koen Van Synghel.

    In ons werk gaat het om het lichaam, om het lichaam dat architectuur is.

    Maar je bent over het algemeen wel geïnteresseerd in architectuur…

    M-F Plissart : Ik ben van mening dat men in een huis een levensfilosofie terugvindt. Ik fotografeerde onlangs een huis in Australië waar ik verbleef. De eigenares van het huis zei dat ze het gebouwd had als monument van een ervaring die ze had meegemaakt.

    Het is altijd een hele eer voor mij om bepaalde huizen te fotograferen. Daarna word je ‘bewoond’ door deze huizen, ze laten je niet meer los.

    In de Ardennen, te Mormont, heb ik een huis gefotografeerd. De eigenaars hebben er twintig jaar over gedaan om het te bouwen, en ze zeggen  : « Er is niets aan gebeurd waarover we niet tevreden zijn ». Er is altijd iemand die er blij mee was, ofwel de architect, ofwel de mensen die erin geïnvesteerd hebben. Het is zoals een utopie, je beeldt je in hoe je huis eruit ziet, je droomt erover en dan wordt je geconfronteerd met de werkelijkheid en alles wat je hierin tegenkomt.

    Hoe zit het met de aanwezigheid van mensen op je foto’s ?

    M-F Plissart : Ik ben begonnen als portretmaakster. Mensen en lichamen waren aanwezig, bijvoorbeeld in « Droits de regards », die kan bekeken worden tijdens mijn tentoonstelling in Antwerpen. Ze zijn ook aanwezig in het boek over Kinshasa, en het project rond tovenaarskinderen. Het klopt dat er fases zijn waarin ze minder aanwezig zijn. Maar op dit moment komen de mensen terug.

    Bestaan er foto’s die je hebt gemaakt die blijven hangen zijn in je herinnering vanwege de intensiteit van de ervaring ?

    M-F Plissart : Als fotograaf wandel je rond met je fototoestel, er zit zo’n sterke kracht achter de interacties tijdens een ontmoeting… Dat kan een gezicht zijn, een plaats, het is electrische verbinding die ontstaat tussen het andere en mezelf en dat is de grond van mijn beroep, en het is elke keer weer anders.



    [1] In samenwerking met Filip De Boeck, antropoloog en professor aan de KUL, en  Koen Van Synghel, architect.


    < next galleryprevious gallery >
    SOFAM - MARIA BAOLI PRIX SOFAM 2017

    MARIA BAOLI PRIX SOFAM 2017

    Maart 2017
    SOFAM - HAPPY 2018!

    HAPPY 2018!

    Januari 2018
    SOFAM - GUY WOUETE SOFAM PRIJS 2016

    GUY WOUETE SOFAM PRIJS 2016

    Maart 2016

    Ana Torfs

    Februari 2016
    SOFAM - Jonathan Sullam

    Jonathan Sullam

    Juli 2015
    SOFAM - LOIC DESROEUX PRIX SOFAM 2015

    LOIC DESROEUX PRIX SOFAM 2015

    Februari 2015
    SOFAM - Charlie Hebdo is niet dood. We zijn allemaal Charlie.

    Charlie Hebdo is niet dood. We zijn allemaal Charlie.

    Januari 2015
    SOFAM - Happy New Year!

    Happy New Year!

    December 2014
    SOFAM - ANA TORFS IN WIELS

    ANA TORFS IN WIELS

    November 2014
    SOFAM - Clara Thomine - SOFAM -MEDIATINE PRIJS 2014

    Clara Thomine - SOFAM -MEDIATINE PRIJS 2014

    Februari 2014
    SOFAM - Wannes Goetschalckx, Médiatine SOFAM PRIJS 2013

    Wannes Goetschalckx, Médiatine SOFAM PRIJS 2013

    Januari 2013
    SOFAM - Marie-Françoise Plissart

    Marie-Françoise Plissart

    December 2013
    SOFAM - Fabrice Samyn

    Fabrice Samyn

    Juni 2012
    SOFAM - Louise Charlier - Design

    Louise Charlier - Design

    Juni 2012
    SOFAM - CEDRIC VAN TURTELBOOM LAUREAAT SOFAM PRIJS MEDIATINE

    CEDRIC VAN TURTELBOOM LAUREAAT SOFAM PRIJS MEDIATINE

    Juni 2012
    SOFAM - Expo NARAFI studenten

    Expo NARAFI studenten

    Juni 2012