SOFAM - Tot 24 september 2017 lopen er weer tal van nieuwe tentoonstellingen in het Fotomuseum  van Charleroi.
Foto uit de tentoonstelling “En léger différé… In lichtjes uitgesteld relais…” © FDM
SOFAM - Tot 24 september 2017 lopen er weer tal van nieuwe tentoonstellingen in het Fotomuseum  van Charleroi.
Foto uit de film ISLA © Michel Beine & Sonia Pastecchia
SOFAM - Tot 24 september 2017 lopen er weer tal van nieuwe tentoonstellingen in het Fotomuseum  van Charleroi.
France, 1957-1958 © The Estate of Harry Callahan; courtesy Pace/MacGill Gallery, New York. Collection Maison Européenne de la Photographie, Paris, don de l’auteur.
SOFAM - Tot 24 september 2017 lopen er weer tal van nieuwe tentoonstellingen in het Fotomuseum  van Charleroi.
Le Carrousel aux Images avec Sélim Sasson et Serge Reggiani, 6 mars 1971 © Claude Philippe

Dinsdag  23  Mei 2017

Tot 24 september 2017 lopen er weer tal van nieuwe tentoonstellingen in het Fotomuseum van Charleroi.

De tentoonstellingen zijn zeer divers en moeilijk om één ervan op het voorplan te plaatsen.

De belangrijkste is die over het werk van Harry Callagan (1912-1999), geboren in Detroit en begonnen als fotograaf in 1933 bij Crysler Motor Parts. In 1941 verlaat hij de technische beeldweergave, gaat in de leer bij Ansel Adams en start als echte fotograaf. Hij wijkt uit naar New York waar hij in contact komt met de topfotografen van die tijd o.a. Alfred Sieglitz en gaat meteen de straat op om contrastrijke opnamen te maken van sneeuw, zonlicht en water. Nadat hij het hoofd geworden is van het Instituut of Design, ontvangt hij een beurs en verblijft daarmee een jaar in Aix en Provence. Hij is daar flink onder de indruk van die stad met zijn smalle straten, pleinen en kerken. Het zijn vooral die beelden die op de tentoonstelling te zien zijn, naast een reeks foto’s met een dubbele belichting. Hoogtepunt voor hem was Amerika te mogen vertegenwoordigen op de Biënnale van Venetië in 1978.

Van veel dichter bij ons is de eerste tentoonstelling door SONUMA, "Société de Numérisation et de valorisation des Archives", in samenwerking met het Fotomuseum. Sinds 18 jaar verzameld Sonuma zo goed als alles wat er nog rest uit het archief van de Franstalige Openbare Omroep. Ook in Vlaanderen werd tot aan het einde van de jaren ’70 nog veel gekeken naar de RTBF, vooral naar films en variété programma’s. De vele archieffoto’s komen ruim aan bod op fotomuren.

“Par Voix Postale” laat zien wat kunstenaars doen met postkaarten meestal op een formaat 10 x15 cm. Sinds 1962 was er een groep artiesten die via deze weg boodschappen uitwisselden. Het museum stelt nu een aantal van die objecten tentoon en dat gaat af en toe verder dan een kaartje met een collage en een boodschap.

Verder bijzondere aandacht voor de film ISLA van Michel Beine & Sonia Pastecchia die ze ongeveer twintig jaar geleden maakten in Cuba. Het land werd toen getroffen door de oplegde boycot van de USA, en het instorten van de USSR die de subsidie kraan toedraaide. Hun film die voor een groot gedeelte uit foto’s bestaat is een literaire documentaire die je zeker moet zien nu Cuba op een keerpunt staat. Het intieme zaaltje “Boite Noire” leent zich bijzonder goed om u daar in onder te dompelen.

(FDM)