SOFAM - NU IN FOMU ANTWERPEN
©Antonio Xoubanova
SOFAM - NU IN FOMU ANTWERPEN
Melissa – uit de serie Niagara 2005 ©Alec Soth

Woensdag  1  Maart 2017

NU IN FOMU ANTWERPEN

Tot 4 juni geeft het Fotomuseum Antwerpen zijn grote zaal aan de fotograaf Alec Soth. Zijn “Gathered Leaves” is inderdaad een zeer uiteenlopende verzameling van beelden uit de Amerikaanse samenleving, doodgewoon en daarom juist, niet wat we meestal te zien krijgen in beelden met journalistieke inhoud en een artistiek randje.

Alec Soth (US 1969) is vooral gekend om zijn lyrische aanpak in wat hij zelf documentaire fotografie noemt. Hij gaat in tegen de Hollywood  en fashion fotografie.  Hij is een hedendaagse fotograaf die het niet moet hebben van de zelfkant in geschenkverpakking, maar ruwweg beelden brengt die we niet meteen aan onze muur zouden hangen.

Als multimedia kunstenaar heeft hij zeker een invloed op hedendaagse beeldenmakers en brengt eveneens het fotoboek terug in de belangstelling. Soth ondertussen Magnumfotograaf, is voor het eerst in België met een overzichtstentoonstelling in vier thema’s :

Sleeping by the Mississippi (2004), Niagara (2006), Broken Manual (2010) en Songbook (2014)

Braakland is dan weer het geheel van veelvuldig wisselende tentoonstellingen die zich afspelen op de bovenste verdieping van het fotomuseum in de eerste helft van 2017. Tot  4 juni is daar een nieuwe generatie Spaanse fotografen aan bod. Eigen aan hun jeugdigheid is zeker  hun experimentele kijk op het beeld en ook hier weer is het “minder dure” boek de ideale verspreidingswijze van hun werk.

Het archief van Rik en Herman Selleslags (250.000 stuks) inhoudende meer dan een halve eeuw beeldgeschiedenis, is sedert één jaar in het bezit van het FOMU en blijft staan en hangen tot 22 juni 2017

De tentoonstelling die nu loopt is een voorsmaakje met honger naar meer. We zien er werk van vader Rik die na wereldoorlog II het perswerk liet vallen om zich toe te leggen op product fotografie, zelfs toen al in kleur. Meer bekend nu, is het schitterende werk die Herman gedurende 50 jaar vooral voor het weekblad Humo maakte. Gezien het formaat van die publicaties in dit blad, was zijn werk vaak onderschat maar de fotografiewereld wist wel beter en daar zal het museum in de toekomst beslist een mooie tentoonstelling kunnen rond bouwen. Herman’s archief bevat reportages die hij maakte in binnen en buitenland van beroemheden in alle disciplines naast zijn documentaire beelden van het dagelijks leven. Uitzonderlijk zijn de beelden die hij maakte in de popwereld met uitschieters van iconische foto’s van The Beatles en The Rolling Stones. Het museum nam de uitdaging aan om in de komende jaren alles wat in dit archief steekt te beschrijven, te herverpakken, te klasseren en zoveel mogelijk te digitaliseren. Vroeger sprak men van monnikenwerk !

(FDM)